O uspehu i neuspehu

Reči kojima opisujemo svoje zadovoljstvo ili nezadovoljstvo zbog postignutog ili nepostignutog cilja koji smo sami sebi zadali jesu uspeh i neuspeh. Kako su ciljevi lična stvar, tako je i ocena uspešnosti subjektivna. Uspeh i neuspeh zapravo ne postoje sami po sebi.

Neuspeh je odsustvo uspeha. Zato neuspeh sam po sebi nema nikakav sadržaj, već znači manjak nekog sadržaja. Uspeh bi bio suprotnost- sadržina. Kada govorimo o uspehu potrebno je precizirati na koji se tačno segment života odnosi. Brak, deca, porodica, posao, obrazovanje, su važna životna polja na kojima je moguće ,,doživeti“ uspeh ili neuspeh. Tako bi neuspeh na polju braka moga označiti razvod ili ne sasvim ,,srećan“ brak ili nešto slično. Neuspeh na poslu bi mogao biti u vezi sa otkazom, propalim projektom ili nedovoljno dobro obavljenom zadatku. Neuspeh koji se odnosi na decu mogao bi označavati to da deca nisu postigla ono što smo mi od njih očekivali. Da li bi onda izostanak svega navedenog značilo uspeh na tim poljima?

Uspešan sam jer sam ,,iz prve“ našao devojku koja mi je postala žena sa kojoj mi je brak dobar. Uspešan sam jer su naša deca postala baš ono što smo mi planirali i za njih želeli. Na poslu sam uspešan jer sam svaki zadatak obavio jako dobro i bez greške. Lepo zvuči, ali bi to značilo da imam neverovatan talenat i sreću da u životu bez mnogo truda postignem sve što želim.

Ako govorio o uspešnosti kao oceni celokupnog života onda bi to podrazumevalo sve gore navedeno i još mnogo toga. Nedostatak bilo čega navedenog prouzrokovalo bi vrlo gorak ukus u ustima, budući da bi život u celosti bio neuspešan.

Često nam uspeh ili osećanje uspešnosti postaje najvažniji životni cilj, a priznanjem koje za to dobijemo ocenjujemo sopstvnu vrednost.

Ukoliko bismo značenje neuspeha promenili tako da on ne znači krah koji je doživljen na putu ka cilju, već znači situaciju u kojoj možemo bolje sagledati sebe, svoje ciljeve i načine kojima svoje ciljeve želimo da postignemo, onda strah od neuspeha ne bi ni postojao ili bi nivo frustracije bio znatno niži. Samim tim uspeh ne bi bio jedini način na koji sebe procenjujemo.

Leave a Reply

