Ogledalce ogledalce moje, najlepši na svetu ko je? Part 1

U antičkom svetu Stare Grčke ideja lepog istovetna je ideji dobrog. Kako je savremena kultura Zapada baštinik i nastavljač te iste helenske kulture opsesivna težnja savremenog čoveka ka idealu lepote ne bi trebalo da čudi. Ipak, Platonova ideja lepog kao dobrog ne odnosi se samo na estetiku tela, više na estetiku duše ili duha.

Antičke tragedije su kao lajt motiv imale nesreću ljudi, a ta je nesreća bila uzrokovana približavanjem ljudi božanskom. Tako je svako poistovećivanje čoveka sa bogovima negde na kraju bilo kažnjeno. U kontekstu lepote govorimo o Homerovoj Ilijadi, desetogodišnjem ratu u kom je Troja bila sravnjena sa zemljom, a njen duh slobode izražen u prkosu božanskim ustanovama zauvek je pokoren. Uzrok rata je bila čuvena lepotica Helena koja je svoju božansku lepotu trebalo da daruje Menelaju, kralju Sparte. Pojavom Parisa svoju je odluku promenila i sa njim krenula u Troju. Zbog njene lepote i sujete pokrenut je rat u kom je živote izgubilo na desetine hiljada Grka. Tako se njena lepota ispostavila ne kao dar već kao prokletstvo.

Da lepota ne donosi sreću, već probleme vekovima su svedočile mnoge bajke. Snežana je utočište potražila među patuljcima samo zato što je njena maćeha bila ljubomorna na njenu lepotu. Početkom ovog veka, film ,,Malena“ bavio se istovetnom tematikom. Lepota stanovnice bajkovitog italijanskog gradića bila je okosnica njene životne tragedije. Njeno ,,prokletstvo“ prestalo je tek pošto se njena lepota s godinama pokazala ljudskijom i podložna prolaznošću.

Žene u celokupnoj istoriji čovečanstva težile su dostizanju ideala lepote koje je propisivalo njihovo vreme. Nekada je to značilo debeljuškasti, nekada vrlo mršavi, a danas potpuno neljudski oblik tela i crte lica, koji više ni po čemu ne izobražavaju ljudski lik žene. Ogromne grudi i zadnjice, koji umetnuto stoje na tananoj i sićušnoj konstrukcijji barbi-tela. I dok su debeljuškaste žene bile simboli plodnosti, a mršavice predstavljale devojačku čednost i čestitost, današnji izgled žene sugeriše nešto sasvim izopačeno, neprirodno i perverzno. Žena više ne treba da izgleda ni kao majka, ni kao devojčica, već kao meso koje služi za zadovoljenje seksualnih perverzija.

U mnogome to govori i o muškarcima, koji više ne žele da njihove ljubavnice budu majke njihovoj deci, niti žele da one budu nevine i čedne lepotice spremne da uživaju u nežnosti koju će im pružiti. Muškarci sada žele samo da zadovolje svoje individualističke težnje oličene u isključivo telesnom zadovoljenju svojih strasti. Ta strast više nije usmerena na odnos, to nije energija koja će biti oblikovana u bliskosti sa svojom izabranicom, već je bezlična seksualna energija koja služi da se zadovolje čulna osetila samo jednog dela tela.

Ali, šta to onda govori o savremenoj ženi? Šta o sebi misle mlade žene kada pristaju na to da budu tretirane kao živo meso, ili u najboljem slučaju kao jeftina silikonska lutka? Evidentno je da je u pitanju manjak samopoštovanja, kriza identiteta žene kao majke i čedne devojke. Majčinstvo i čednost izgubili su vrednost! Ali šta ženi ostaje ako joj se ta dva moćna atributa oduzmu?

Zar su napućena usta, neon-lakovi, koža kremirana kvarcovanjem, gola tela, neljudske grudi i zadnjice, mala ispijena tela jedino čime mlada žena danas može da privuče pažnju. Postoji li nešto iza svega toga što ima da ponudi? Da li je savremeni ,,ideal“ lepote zaista otelotvorenje lepote kao dobra?

Advertisements

4 thoughts on “Ogledalce ogledalce moje, najlepši na svetu ko je? Part 1

  1. Nije kraj dok još ima “normalnih” devojaka, prirodno lepih, sa zdravim stavovima i razmišljanjima, a ima ih. Možda se čini da prednjače ove “druge” ali nema predaje. Postoji i postojaće i jedna i druga strana. Momak koji ne ume da prepozna prave vrednosti, nažalost se odlučuje na prostakluk, nemoral. Društvo nam je takvo, podržava takav oblik ponašanja, ako mu individualno ne pružimo otpor, pristajemo na njegovo jačanje.

    Like

  2. Realno, nijedno mlado žensko čeljade niko ne tera da se povodi za “trendovima” ukoliko ima mozak teži od onog za apotekarsku vagu. Niko ih ne tera da postanu objekti (da se kao takve odrede), baš kao što ni muškarce niko ne tera da budu veleposednici tih istih objekata.

    Mi živimo u vremenu kada su se opasno uskomešale energije davanja i energije primanja. Žene se sve više ponašaju kao muškarci i muškarci sve više kao žene.

    Ove spoljne pojave su samo zenit duhovnog i moralnog posrnuća. Sve je u izlogu, pa na izvol’te. A tu baš nema nikakve erotičnosti, samo pornografija sa primesama nesofisticirane perverzije.

    Istorijski posmatrano, ne vidim razliku propasti ove civilizacije u odnosu na propast Rimskog carstva. Nije naše vreme, niti smo mi kao učesnici nešto novo što nije već viđeno. Samo smo svedoci.

    Like

  3. Da. Kultura i drustvo su vazan vaspitni obrazac. Kako je priznanje zajednice u kojoj zivimo jako vazno za mlade ljude koji sazrevaju onda ne cudi i potreba istih mladih ljudi da se u zajednicu uklope tako sto ce ispuniti ocekivanja koja se namecu.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s