,,Drugi je moj pakao” N°1

Neko me je nekada pitao šta mislim o mogućnosti da čovek autentično odabere da ne bude blizak sa ljudima. Razmišljao sam o tome neko vreme. Kako bih samom sebi odgovorio na to pitanje krenuo sam od samog početka, od dolaska čoveka na svet.

Kada se rodi, ljudsko biće prolazi kroz nekoliko faza sazrevanja. Prva faza obuhvata sisanje kojim osim majčinog mleka kao hrane za telo, dobija i duhovnu hranu u smislu zadovoljenja svih svojih potreba. Kada beba plače majčin će je zagrđaj umiriti, kada čuje majčin nežni glas osetiće rajsko zadovoljstvo. Kroz tu fazu beba izgrađuje sliku o sebi i svetu. Ako su joj potrebe zadovoljene, osećaće da je željena, da joj je u svetu dobro, da je taj svet dobar, da kao biće vredi i da tu pripada.

Sledeća faza je vreme kada dete uči da je ono nešto drugo u odnosu na mamu i svet. Dete tada često govori NE, čak i onda kada bi mu pristanak doneo užitak. Na kraju ovog perioda, u trenutku kada ima oko 2-3 godine ono zna da je posebna jedinka. Tada nastupa treći period razvoja. Dete uči da se hvali, da pokaže kako je važno. Dečaci često umeju da pokažu pišu sa svešću da imaju nešto posebno, samim tim jedan veliki deo identiteta je izgrađen.

Sada zna da se nalazi u svetu u kom oseća pripadnost, ali da nije isto što i taj svet već je individua i vidi sebe kao jednu posebnu i važnu osobu u odnosu na druge pa je vreme da krene dalje, da se ostvaruje u svom najznačajnijem ljudskom potencijalu, a to je bliskost sa drugim ljudima. Tada nastupa četvrta faza. Od individue se mali čovek polako razvija u ličnost.

Dakle, potencijal za bliskost je urođen čoveku. Otkriću tog potencijala i daljem razvoju prethode pomenuta tri razdoblja. Zato je nedostatak želje za bliskošću znak da možda postoji zastoj negde u razvoju u najranijem detinjstvu.

Sada se javlja još jedno važno pitanje a u vezi je sa slobodom čoveka. Da li čovek ima potpunu slobodu da izabere bliskost ili da je odbije, ako je bliskost njemu data kao razvojni zadatak?

O tome ću nekom drugom prilikom.

6 thoughts on “,,Drugi je moj pakao” N°1

  1. Divno je što si me zapratio – uzvraćam. Ovo su teme koje me interesuju. Nisam iz te struke, politikolog sam, ali me zanimaju pitanja duše, kontemplacija, analitika.
    Pozdrav 🙂

    Liked by 1 person

  2. “Neko me je nekada pitao šta mislim o mogućnosti da čovek autentično odabere da ne bude blizak sa ljudima.” – ovo je pitanje je jako interesantno cak pogodno za jednu diskusiju pa da vidimo ko sta misli na ovu temu. Bliskosti i jeste sve manje pa tim jos pre. No razliciti su razlozi. Od – povredio nas je neko, sveopste stanje i ponasanje ljudi koji su surovi u okruzenju, otuđenje na globalnom nivou, lični momenti iz detinjstva i sopstvenog iskustva, pa zatim mozda i zelimo da budemo bliski ali drugi imaju zid. I na kraju, gradimo zidome dakle oko sebe i da li je to jer imamo pravo na takav izbor ili je to iznuđeni izbor? Evo ja počeh dikusiju 🙂

    Like

    1. Pitanje slobode i bliskosti sam planirao da razvijem u nekom sledećem tekstu, čim dođe na dnevni red. Sve u svemu čini se da sloboda i bliskost idu zajedno, čak bih bio i radikalan pa bih rekao da se zapravo sloboda i ostvaruje tek prihvatanjem bliskosti. U situacijama u kojima bliskost ,,ograničava” slobodu verovatno je potrebno posvetiti se sopstvenom viđenju slobode i pojmu bliskosti. 🙂

      Liked by 2 people

Leave a Reply

